In het coronajaar 2020 belandde het jonge talent (26) in de H5-klasse aanvankelijk zelfs in een motivatiedip. Privé en sportief liep het niet lekker. De wedstrijdkalender was blanco, waar doe je het dan nog voor? ‘Toen heb ik besloten om een adempauze te nemen. De prestatiedruk kon eraf. Ik ben voor mijn lol gaan handbiken. Als de Spelen in 2020 door waren gegaan, dan zou ik niet geselecteerd zijn’, erkent hij eerlijk.
Koningsklasse H5
Maar vanaf november zette Mitch de knop weer om. Hij ging volle bak trainen. ‘Ik heb een goede winter gedraaid, met dank aan de schema’s van Albert Smit en aan krachttrainer Matt Solomon op Papendal. Tot mijn races op het WK in Portugal was ik nog niet zo met Tokio bezig. Ik zou wel zien. Mijn horizon was Parijs 2024. Al zijn de Spelen in Japan mooi meegenomen voor mijn carrière. Ik ben nou mondiaal één van de mannen in de H5-klasse. En ik hoor bij een nieuwe generatie jonge sporters, net als mijn teamgenote Chantal Haenen bij de vrouwen H5. Wij kniezitters vormen de koningsklasse van het handbiken. Met onze tactische races bieden we altijd spektakel. Ook in andere landen zie ik die klasse groeien.’
Geruchten
Ja, Mitch heeft de geruchten ook gehoord. Dat H5-renners met een beenamputatie zoals hij, misschien door nieuwe classificatieregels van de UCI gedwongen worden om naar de cycling-discipline over te stappen. Dat zou na Tokio realiteit kunnen worden. ‘Voor die verhalen ben ik niet bang’, zegt hij stellig. ‘Ik ben zelf betrokken bij het onderzoek naar die classificatieregels. Er zijn voldoende argumenten om zo’n wijziging aan te vechten. Ten eerste de persoonlijke keuzevrijheid voor mijn favoriete discipline. En daarnaast het medische aspect: bij cycling ontstaat een ongezonde druk op de stomp van mijn linkerbeen. Nee, als dat gerucht regel wordt dan denk ik dat de grote Alex Zanardi uit zijn ziekbed opstaat om de huidige H5-klasse met verve te verdedigen.’
Aerodynamische aanpassing
Behalve nieuwe motivatie heeft corona aan bewegingswetenschapper Mitch ook de gelegenheid gegeven om verder te werken aan zijn aerodynamische houding op de kniezitter. Samen met het expertiseteam van Papendal heeft hij het zwaartepunt in de bike omhoog gebracht en wat naar achteren verlegd. ‘In die houding kan ik maximaal mijn krachten overbrengen op de bike. Zoals je op de foto kunt zien, stuur ik nu in bochten rechtop, en meer met mijn heupen in plaats van opzij hangend. Mijn nieuwe Carbonbike is ook volgens deze inzichten gebouwd. Het resultaat: op het WK in Emmen 2019 reed ik de tijdrit nog met 38 km/uur, onlangs bij de Wereldbeker in Oostende met 41 km/uur.’
Druk – maar geen druk
Voordat Mitch op 1 augustus op hoogtestage vertrekt is hij superdruk. Hij traint, rust, wordt medisch onderzocht, test een nieuw snel pak en een aerodynamische helm. ‘Maar ik kan goed tegen druk. Dus ik laat me niet gek maken.’
Supertrotse sponsor
Sponsor Ron Crombaghs van advocatenkantoor Rutten x Welling: ‘Toen Mitch begon met handbiken, had hij een droom: meedoen aan de Paralympische Spelen. En omdat Mitch een enorme persoonlijkheid en gedrevenheid heeft, hebben wij als advocatenkantoor Rutten x Welling besloten om hem en het handbiken in het algemeen te ondersteunen. Ongelooflijk dat Mitch binnen 10 dagen vier internationale titels heeft veroverd. Daardoor kan hij zijn Paralympische droom binnenkort al beleven. Daar zijn we bijzonder trots op.’
Het Heerlense advocatenkantoor voelt zich erg betrokken bij stadgenoot Mitch. Toen hij – nog voor de versoepelingen – terugkwam van zijn laatste buitenlandse toernooi, versierden vrienden en de buurt Mitch’ ouderlijk huis. Ze stonden daar met 60 mensen op straat te wachten, toen er een motoragent langskwam. ‘Oei, oei’, dacht de sponsor. Maar de agent wist al dat er een wereldkampioen thuiskwam en Mitch werd ook door hem gefeliciteerd.
Behalve de sporter Mitch ondersteunt Rutten & Welling ook de handbikewedstrijd bij het na-Tourcriterium Raboronde Heerlen. Helaas gaat die dit jaar niet door, vanwege coronarestricties. ‘Heel, heel jammer’, vindt Ron, ‘want we hadden hem daar zeker willen huldigen en uitzwaaien op zijn weg naar Tokio.’
Tekst: Rogier Wiercx
05-07-2021